Monday, November 23, 2009

A STORY OF KUALA LUMPUR (ep32)

CHAPTER 2: EVENT dE KUALA LUMPUR

(PART 009)

~"Pelajar lebih gerun"~

Oleh Syarifah Dayana Syed Bakri
dayana@hmetro.com.my

CEMERLANG...Puad bermesra dengan sebahagian guru cemerlang
di Persidangan Kebangsaan Guru Cemerlang, semalam.

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran menyambut baik saranan Majlis Pemuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) untuk menyerahkan kuasa merotan pelajar yang mempunyai masalah disiplin kepada ibu bapa.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata saranan berkenaan ternyata bertepatan kerana masalah disiplin pelajar seharusnya menjadi tanggungjawab ibu bapa dan bukan diserahkan kepada guru semata-mata.

“Jika hukuman rotan diserahkan kepada ibu bapa, maka ia boleh membantu mengurangkan masalah disiplin di kalangan pelajar kerana sekiranya guru yang melaksanakan hukuman berkenaan ia boleh dijadikan isu politik,” katanya.

Menurutnya, pelaksanaan hukuman rotan terhadap pelajar yang mempunyai masalah disiplin tidak seharusnya dipandang ringan kerana ia akan merugikan ibu bapa.

“Sekiranya ibu bapa pelajar itu yang melaksanakan hukuman berkenaan, ia lebih adil dan sedikit sebanyak dapat ‘menakutkan’ pelajar kerana mereka lebih gerun dengan ibu bapa sendiri berbanding dengan guru,” katanya selepas merasmikan Persidangan Kebangsaan Guru Cemerlang Kali ke-7, di sini, semalam.

Puad berkata, sekiranya pelaksanaan hukuman rotan diserahkan kepada ibu bapa, ia perlu dilakukan untuk tujuan mendidik dan bukan untuk menyakitkan pelajar.

“Saya akan membawa perkara ini untuk perhatian pihak atasan dan secara peribadi menyokong penuh saranan berkenaan. Namun, ia perlu dilakukan dengan cara betul.

“Selain itu, sekolah perlu melaporkan segera kepada ibu bapa sekiranya anak mereka terbabit dengan masalah disiplin,” katanya.

Menurut Puad, pihaknya tidak berkompromi dengan pelajar yang mempunyai masalah disiplin kerana menganggap ia perkara serius.

“Disiplin asas dalam membentuk pelajar dan kementerian tidak akan berkompromi dengan mereka yang melakukan pelbagai masalah di sekolah,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan akhbar mengenai kenyataan Presiden PIBGN, Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hassan yang menyatakan pelaksanaan hukuman rotan oleh ibu bapa dilihat bukan saja lebih berkesan, malah sebagai pengiktirafan kepada mereka.

Cadangan berkenaan ditimbulkan untuk memberi kesedaran kepada ibu bapa atau penjaga mengenai kecuaian mereka tidak memantau kegiatan anak masing-masing.

Menurut Mohamad Ali, hampir 90 peratus ibu bapa yang menghadiri Konvensyen Kebangsaan Menangani Disiplin Pelajar 2007 bersetuju membenarkan hukuman rotan tetapi mengikut peraturan atau syarat tertentu, contohnya tidak dilakukan di khalayak bagi mengelak malu.

Selain itu, jika pelajar itu perempuan, ia dilakukan ibu atau penjaga wanita di hadapan guru wanita dan jika mereka dalam haid, hukuman itu perlu ditangguhkan.

No comments:

Post a Comment